تأثیر دارچین بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به پیش دیابت: یک آزمایش کنترل شده ی تصادفی

 شناسایی رویکردهای کمکی ایمن، بادوام و مقرون به صرفه برای کاهش پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نوع 2 (T2D) یک هدف بالینی و همچنان محقق نشده است. مشخص نیست که آیا می توان از خاصیت دارچین در کاهش قند خون برای افراد مبتلا به پیش دیابت استفاده کرد.

هدف از این کارآزمایی، بررسی تأثیرات دارچین بر معیارهای هومئوستازی گلوکز در پیش دیابت بود.

در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور و کنترل شده با دارونما، از افراد بالغ دارای معیارهای پیش دیابت ثبت نام شد. این افراد بطور تصادفی، 500 میلی گرم دارچین یا دارونما سه بار در روز دریافت کردند (27 نفر در هر گروه). شرکت کنندگان به مدت 12 هفته در 2 مرکز دانشگاهی فالوآپ شدند.

نتیجه ی اولیه تفاوت بین دو گروه از نظر قند پلاسمای ناشتا (FPG) در 12 هفته از زمان شروع کارآزمایی بود. نقاط پایانی ثانویه شامل تغییر قند پلاسمای دو ساعته در آزمون تحمل گلوکز خوراکی(OGTT) ، و تغییر در سطح زیر منحنی(AUC) قند پلاسما حاصل از آزمون تحمل گلوکز خوراکی بود.

یافته ها: قند پلاسمای ناشتای شرکت کنندگان که در ابتدای تحقیق مشابه بود، پس از 12 هفته با دارونما افزایش یافت اما با دارچین ثابت ماند و منجر به اختلاف میانگین بین دو گروه به میزان 5 میلی گرم در دسی لیتر شد(0.05P<).هنگامی که میزان قند خون پس از 12 هفته با قند پلاسمای ناشتا در شروع تحقیق در هر گروه مقایسه شد، دارچین، اما نه دارونما، منجر به کاهش قابل توجه سطح زیر منحنی قند پلاسما(0.001< P) و قند پلاسمای2 ساعته (0.05< P) گردید. هیچ عارضه ی جانبی جدی در هر دو گروه مشاهده نشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که برای افراد مبتلا به پیش دیابت ، 12 هفته مصرف مکمل دارچین باعث بهبود FPG و تحمل گلوکز، با مشخصات ایمنی مطلوب می شود. البته باید تأثیرات دارچین بر میزان پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نوع 2 ، در مطالعات طولانی تر و بزرگ تر بررسی گردد.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/941092